Friday 12 August 2011

Sepadan.




Saling melengkapi seperti puzzle =D
                                
Sepadan, Secocok, Matching!!
Jika difikir-fikir dan direnung kembali, rupanya setiap apa yang sudah terjadi pada diri seseorang itu ada padanannya. Setiap apa yang kita dapat, adalah yang benar-benar bersesuaian dengan diri kita. Sepadan di sini ialah yang melengkapi diri seseorang itu, yakni kontranya. Contohnya sangat banyak. Antaranya: Ibu bapa vs anak, sesama adik-beradik, rakan-rakan, masyarakat sekeliling dan sebagainya yang lain.

Malahan, setiap ujian yang tertimpa pada kita adalah bersesuaian dengan kekuatan dan kemampuan diri kita sebenarnya. Hal ini telah termaktub sekian lama di dalam kitab suci terindah, Al-Quran Al-Karim. "Allah tidak akan membebani seseorang itu melainkan dengan upayanya". Tersenyum saat membaca ayat ini? Hopefully. Saya jadikan ayat ini sebagai penguat semangat tatkala diuji dengan masalah-masalah keduniaan dan kelalaian.

Justeru, saya selalu ingat bahawa apa yang tertakdir buat saya adalah kerana saya adalah saya. Ibu bapa saya begini, kerana saya begini. Adik-adik saya begitu, kerana kakak mereka begitu.. Wallahu a'lam. Sekadar pendapat peribadi penulis. Mungkin ada yang bersetuju dan sebaliknya. Selamat memanfaatkan!

1 comment:

  1. Salam izzah..

    Satu renungan yang baik untuk muhasabah kita bersama..

    ReplyDelete